Site pictogram Autobedrijf Mulder

Besparen met de BPM

Er zijn niet veel dingen leuker dan de eerste keer wegrijden in je net aangeschafte auto. Acht maanden later in de file op de A20 bij Terbregseplein is het allemaal weer wat minder plezierig, maar het feit blijft dat De Mens met Zijn Auto een band heeft die je niet ziet met, bijvoorbeeld, De Mens en zijn Grasmaaier.

Mede hierom is het vinden van een nieuw of gebruikt exemplaar iedere keer weer een reis op zich. Mocht je deze reis nou iets langer willen maken, dan kan je er voor kiezen om een occasion uit het buitenland te importeren.

Een tweedehands auto importeren uit een (EU)land heeft over het algemeen 2 voordelen:

Impact van de BPM op verkoopprijs importauto

Dat besparen heeft voornamelijk te maken met de BPM, belasting van personenauto’s en motorrijtuigen. Dit werkt twee kanten op:

1- Nederland is het enige land in de EU dat dit type extra belasting op de aanschaf van een auto hanteert. Nieuwe auto’s, en dus ook gebruikte, zullen daardoor altijd net iets goedkoper zijn in het buitenland dan in Nederland.

2- De BPM moet wel betaald worden bij de import van een gebruikte wagen, maar er mag een ‘korting’ worden toegepast.

Deze zogenaamde korting heeft te maken met de manier waarop de BPM berekend is. Op dit moment zijn er zo’n 15 verschillende manieren waarop je dit kan doen.

De juiste berekening

De truc om te besparen op de BPM is, volgens de BOVAG, om zowel het meest efficiënte historische tarief toe te passen én de afschrijving van de auto mee te nemen. Het is daarnaast belangrijk te checken hoe de belastingdienst de auto classificeert. Met name dit laatste heeft impact op de CO2 berekening die de BPM waarde bepaalt.

Om een idee te hebben van de impact van de BPM berekening: als een auto 3 tot 4 jaar oud is dan is de kans groot dat je 500 euro kan besparen.

Al met al loont het de moeite om je goed in te lezen betreffende de BPM berekening of een van de vele websites die je hier mee kunnen helpen in te schakelen. Let wel goed op dat je je niet laat bedonderen, check eerst of het bedrijf dat je kiest te vertrouwen is.

De toekomst

Mocht je nou veel geduld hebben; de BOVAG weet ook te melden dat er beleid wordt uitgezet om de BPM af te bouwen naar 12% in 2020, en deze op langere termijn zelfs helemaal te laten verdwijnen. Hier moet echter nog door worden ingestemd door zowel de Eerst als Tweede kamer dus reken jezelf nog niet rijk.

Mobiele versie afsluiten